royalle

Livet och smärtan.

Nazism eller rasism? Nej, bara för säkerhets skull...

Publicerad 2013-09-24 17:30:52 i Allmänt

I går åkte jag i en tidsmaskin. Jag har alltid drömt om att kunna göra det, men då skulle jag vilja välja vilken tid jag åker tillbaka till. Jag skulle t.ex. vilja åka tillbaka till 1200-talet för att se hur det var i Sverige då, eller uppleva demonstrationerna för kvinnlig rösträtt i Sverige på 1920-talet.
 
En tidsperiod jag däremot aldrig haft någon önskan att uppleva är 1930-talet.
 
-Varför, undrar du kanske?
 
-Jo, därför att jag vet att jag hade blivit fängslad, torterad och troligtvis avhyst eller avrättad.
 
Jag tycker nämligen om människor.
 
Alla människor.
 
Igår fick jag åka tidsmaskin. Men jag fick tyvärr uppleva 1930-talet. Jag fick känna hur det känns att bli helt kall i kroppen, och drabbas av lätt panik. Jag fick hjärtklappning och ville kräkas av rädsla.
 
Varför?
 
I går hittade man ett register med över 4000 personer tillhörande romska grupper. Man har alltså registrerat alla i familjerna, barn, släktingar och verkligen ALLA. Bara för att de är romer. Och idag fann man ytterligare ett register.
 
Varför skrämmer detta mig så mycket då?
 
-Tänk om jag är registrerad "för säkerhets skull" som utsocknes. Jag pratar ju annorlunda.
-Min pappa är adopterad, är jag med i ett speciellt register för de som har fött barn utanför äktenskapet?
-Min mamma var aktiv i ett parti som ung, finns jag med i ett register över dessas barn?
-Om man tittar på min släkt kan man inte spåra dem mer än ett par generationer bakåt eftersom de kom utifrån och slog sig ner i byn, står det registrerat någonstans?
-Om jag åker fast för rattfylla, blir mitt straff hårdare då min mormors syster dog av alkoholproblem?
 
Att registrera någon efter vilken politisk tillhörighet man har är helt orimligt i Sverige. Och det finns ingen som har ett särskilt register över vilka som är sverigefinnar, eller? Kanske är det så att man i Tornedalen har registrerat alla som talar tornedalsfinska, bara för säkerhetsskull. Alltså alla som är tornedalsfinnar och även deras barn, från att de är ett par år gamla kanske står med i ett register hos polisen där. Är det så?
 
Visst verkar det helt absurt? Varför i hela friden skulle vi registrera alla som anser sig tillhöra det samiska folket. Hade man gjort det hos polisen hade det blivit ett ramaskri som inte har någon motsvarighet. Eller säg att vi börjar registrera judar. Det hade aldrig fungerat.
 
Men med romer är det annorlunda.
 
Helt sjukt.
 
Det som skrämmer mig mest är inte registreringen i sig, eller ens att det är polisen som har gjort det. Vad som gör att jag inte kan sova om natten från och med nu är att om det här går förbi för lätt kommer det snart att vara ok att börja dela upp människor i OK-folk och Icke-OK-folk igen. Och det skrämmer mig för så fort man börjat göra den indelningen igen så kommer man att plocka fram dessa filer igen och börja använda dem. För då är det plötsligt OK.
 
För filerna kommer att finnas kvar, som bevis. Frågan är var de kommer att hamna...

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela