royalle

Livet och smärtan.

Livets stora gåta

Publicerad 2013-08-22 21:46:25 i Allmänt

Det finns många saker i llivet som jag inte förstår. Meningen med livet... universums oändlighet... världens orättvisor... gudsfilosofier... varför bilar tillverkade efter år 2000 inte har med blinkers som standard...
Men det är egentligen bara småsaker jämfört med det fenomen jag stöter på varje dag och som är en riktig gåta för mig; Trafikvett
 
Vad är det som får människor att helt förlora omdömet och förmågan att hadla rationellt så fort de hamnar bakom en ratt? I mitt jobb kör jag långa sträckor varje dag, och en stor del av dessa tillbringar jag på s.k motorvägar med två körfält i vardera riktning och med på- och avfarter. För mig är det ett av de enklaste momenten i bilkörningen att begana dessa utomordentliga farleder; Man svänger in på påfarten, tittar så ingen kommer, blinkar, och svänger ut. När man kört så långt man behöver blinkar man och kör ut på avfarten. skitenkelt. 
 
Så VARFÖR kan inte alla bara göra så?!
 
VEM är det som lurat i folk att högerregeln skulle gälla när man kör ut från påfarten till körbanan? Den gäller inte där. Jag som redan kör på motorvägen kan inte stanna vid varje påfart för att väja för en eventuell bil. det är jättelogiskt!
 
MINST en gång om dan, oftast mer får jag ett finger, en ilsken grimas, eller helt enkelt en hel bil i knät när jag kör förbi en påfart. Där kommer en bil och menar att jag ska bromsa eller flytta på mig för att den vill ut. DET FUNKAR INTE SÅ!
 
Jag kanske har en bil bredvid mig där jag kör som den som ska ut på motorvägen inte ser, skitkul att få ett finger i ansiktet då, eller ännu bättre; bli prejad ut mot mitten. 
 
Självklart släpper jag fram bilar om jag kan, men faktum är att jag MÅSTE INTE. Det är den som kör ut på motorvägen som har väjningsplikt. 
 
Som sagt. Detta är verkligen en av livets största gåtor.
 
Nog om detta. 
 
Idag lyckades jag backa in traktorn med släp i vår maskilhall helt utan hjälp. Det kanske låter jättetöntigt och lätt, men det har varit en utav mitt livs största utmaningar och den har jag vunnit över! 
 
Nästa utmaning är att backa in vagnen...

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela