royalle

Livet och smärtan.

En förintelse eller flera? Men vems minns man egentligen?

Publicerad 2013-10-05 20:26:43 i Allmänt

http://www.sydsvenskan.se/sverige/-flykten-hedras-med-700-ljus/
 
Vi hedrar att människor flydde över öresund under kriget. Jag skulle gärna sätta ljus där, ett ljus till alla de judar som upplevde förintelsen och ett ljus till de romer som upplevde samma förintelse vilket sällan uppmärksammas.
 
Fram till 1987 hade inte romerna någon representation i US Holocoust memorial council och efter Bush-styret 2002 förvägrades de återigen tillträde. Alltså under 15 hade de tillträde och representation , och ett erkännande av den stora förlust de led under förintelsen. 15 år... För Baro porrajmos
 
Jag vill tända ett ljus till alla de som upplevde förintelsen, inte bara till en grupp. Och jag vill tända ett ljus eller göra vad som helst för de människor som fortfarande lever i samma rädsla för myndigheterna som då. De som fortfarande registreras och som aldrig skulle erkänna sin egen identitet.
 
Jag vill att vi uppmärksammar det som händer nu, i vår egen tid, likaväl som vad som hänt tidigare. Vi måste lära oss av historien, inle leva kvar i den.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela