royalle

Livet och smärtan.

Världens stöttepelare.

Publicerad 2013-08-20 18:26:33 i Allmänt

Jag är ingen traktorförare. JD vet detta. Men idag vill jag klappa mig själv på huvudet. Jag börjar bli en fena på flygande tömning. Nej det handlar inte om något snuskigt , inte heller om flygförmåga. Utan det är när man följer tröskan med traktorn för att låta den tömma tanken utan att stanna.

Visst låter det enkelt? Det är ju bara att glida upp där bredvid med kärran och smyga med. Hur svårt kan det vara?

Skitsvårt.

Traktorn är enorm, tröskan ännu större och vagnen pytteliten e jämförelse. Tänk er sedan att ekipaget tillsammans har kostat mer än tio årslöner för lilla mig...

Vet ni hur svårt det är att hålla samma hastighet som en tröska? Ok, med lite övning är det inga problem. Man fyller kärran (missar bara lite) och berömmer sig själv för att man inte skrapade upp sidan på traktorn denna gången heller och kör glatt iväg mot torken. Då upptäcker man att man står ensam vid en datorstyrd tork som ska programmeras...

Jag är inte så gammal men jag har vuxit upp på en väldigt liten gård, och den gården jag och mitt ex hade var pytteliten. Nu vaknar jag upp och upptäcker att man behöver civilingenjörsutbildning för att kunna tömma en kärra säd.

Jag vet att lantbrukare inte har världens högsta status men det är oförtjänt. De fixar maten för oss, skottar snön från vägarna medan vi sover på vintern och hanterar maskiner som är bra mycket mer avancerade än medelsvenssons volvo. Ändå är de inget värda i debatten.

Fullständigt obegripligt.

Jag vill inte uppleva den dag då bönderna går ut i strejk. Då kommer samhället att rasa...

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela